20 April 2016

تزيين المنظم



ازيكم يا حلوين

بعد ما عملنا مع بعض المنظم الخاص بينا (منظمي الأول)، حنتكلم في التدوينة دي عن طريقة تزيين المنظم ودي بالنسبه ليا احلى و امتع جزء في عالم المنظمات، لان زي ما كنا اتكلمنا قبل كده اول حاجه شدتني في العالم ده كانت شكل المنظمات الموجوده على الانترنت.

لما بزين المنظم بتاعي بحس اني عايزة افتحه كل شويه عشان اشوف الصور الجميله، وده كمان بيساعد على انى التزم بالخطط و المهام الموجوده فيه.

عشان ازين المنظم بتاعي جربت كذا طريقه، جربت washi tape (شريط لاصق ملون موجود في IKEA و المكتبات الكبيرة) وجربت stickers جاهزه و اكتر حاجه حبتها وطلعت زي ما انا عايزاها هيا الاستيكرز المعموله في البيت وده حيكون موضوع التدوينه دي.

جبت ورق لاصق (ستيكرز) وده جبته من المكتبه ومش غالي بيكون بمقاس A4 وفيه منه نوعين نوع فيه لمعه ونوع مطفي، انا جبت النوع المطفي وده شكله (مش لازم نفس الماركه بس الفكره في الحجم و انه يكون فيه لاصق).



بعد كده اخترت الصور والاشكال من الانترنت زي ما حبيت، حسب انتى حابه ايه مثلا صور شخصيه معينه او لون معين، كنت كل اسبوع اختار style معين مره مثلا hello kitty ومره اللون الوردى بدرجاته وهكذا.

بالنسبه لصور الشخصيات المعينه دى كنت بدور بأسم الشخصيه على الانترنت، ولو اخترت لون معين مثلا في اكتر من طريقه عشان ادور على صور ليه :

  1. ممكن ادور باسم اللون نفسه.
  2. او ادور على color background tumblr .
  3. على Pinterest في اكتر من اختيار و اشكال كتير جدا، انا ديما بدور على FREE Planner Stickers و بلاقي اختيارات كتير جدا.
  4. Pinterest كمان عليه ستيكرز بأشكال مختلفه للمهام المختلفه زي (غسيل الملابس ، التنظيف ، شرب الماء، الرياضه ،....). 




بعد ما بختار الصور بحطها على برنامج word و بظبط حجمها زي ما انا عايزة واطبعها على ورق sticker، بعد كده بقصها سواء بالمقص او الشفره.

علشان اظبط حجم الصوره على word بدوس right click على الصوره و بعدين size and position بعد كده بعدل الطول و العرض حسب ما انا محتاجه و عشان اعرف اعدلهم براحتي بشيل المارك من على look aspect ratio.



وبكده بيكون عندي ستيكرز جميله زي ما انا عايزه و على ذوقي.


التدوينه القادمه بأذن الله حنتكلم عن stick notes و paper clips.

No comments:

Post a Comment